KIA Sorento

Sorento môžeme zaradiť medzi crossover SUV strednej kategórie, KIA ho produkovala v Južnej Kórei od roku 2002, výroba pokračovala do 2009, kedy nastúpila druhá generácia, ktorá sa vyrába dodnes. Prednosťami sú pohon 4×4 a variabilný interiér, má výborné správanie na cestách ale aj v ťažkom teréne.

KIA Sorento

zdroj: topspeed.com

Meno je odvodené od mesta v južnom Taliansku menom Sorrento resp. môže odkazovať aj na pohorie v San Diego, či na viacero miest v USA.

Prvá generácia (2002–2009)

Prvá generácia ponúkala 2 typy prevodoviek: 5-stupňová manuálna resp. 4/5-stupňová automatická.
Tieto Sorentá boli vybavené motorom od Hyundai 3.5L V6 DOHC s kvalitným výkonom 192 hp(143 kW) pri 5500 rpm a 294 N.m. Auto sa veľmi dobre chová mimo ciest v ťažkom teréne vďaka automatickémmu 4-kolesovému jazdnému systému(Four Wheel Drive System). Športové prevedenie ponúkané pre model LX pridávalo do výbavy množstvo vylepšení ako napríklad zliatinové kolesá, kožený interiér, strešný nosič, diaľkové centrálne zamykanie a ďalšie. Americké verzie ponúkali dva predné a bočné airbagy.

Štandardom všetkých modelov boli kotúčové brzdy na všetkých kolesách, ABS a 80 litrová palivová nádrž. Nezvyčajný je podvozok, ktorý má tvz. rebrinovú štruktúru, ktorá je často prítomná u nákladných áut a dodáva autu tuhosť.

V roku 2007 dostalo Sorento niekoľko vylepšení, príkladom je prechod od motoru 3.5L Sigma ku motoru 3.8L Lambda, ktorý zdvojnásobil tažnú silu auta a výkon narástol až na 262 hp.
Štandardom pre všetky modely sa stala Sportmatic tip-tronic automatická prevodovka. V tom istom roku auto obdržalo 5 hviezdičiek(maximum) za bezpečnosť v crash testoch, ktoré robila spoločnosť NHTSA. Ďalší facelift masky prišiel v roku 2009.

Parametre

Rázvor 2,710 mm
Dĺžka 4,590 mm
Šírka 1862 mm (LX), 1885 mm (EX)
Výška 1730 mm(LX), 1811 mm(EX)

Druhá generácia (2009–súčasnosť)

Redizajnované Sorento s označením XMA uviedli na trh v Južnej Kórei v roku 2009. Tento model je prvý od KIA, ktorý bol v pláne vyrábať aj v USA, konkrétne v novej továrni West Point Georgia, ktorá okrem Sorenta vyrába aj Hyundai Santa Fe. Tento model bol už vyrábaný s novou maskou chladiča(tvz. Tiger Nose, čiže “tigrý nos”). V Severnej Amerike bol vynechaný model 2010 a uvedený až úplne nový KIA Sorento 2011 s úplne zmenenou konštrukciou.

Má 4-valcový motor, používa tvz. škrupinovú konštrukciu(unibody frame), nezávislé zavesenie predných a zadných kolies. Taktiež zmena konštrukcie spôsobila aj zníženie váhy, zvýšenie výkonu a lepšie hospodárenie vozidla s palivom.

KIA Sorento

zdroj: topspeed.com

Od januára je KIA Sorento dostupné v troch prevedeniach: LX, EX a SX. Posledný z nich je najvýkonnejšia verzia s 3.5L V6 276 hp (206 kW). Verzia LX je štandardne vybavená 2.4L I4 175 hp (130 kW) motorom a napokon EX vo verzií GDI s rovnakým motorom ako LX a výkonom 191 hp. LX aj EX môžu byť vylepšené na verziu V6, dostupné sú však aj verzie 2.0L CRDi a tiež 2.2L CRDi VGT. Auto má dostupný pohon 2WD alebo 4WD.

Bezpečnosť a cena

Ako viacero nových modelov KIA bol rovnako Sorento ohodnotený v crash testoch spoločnosťami Euro NCAP a Austrálskym ANCAP najvyššou známkou bezpečnosti. V USA(US NCAP) dostal 4 hviezdičky z 5.

Cena najlacnejšej verzie (koncom roku 2011) LX je 25000€, najdrahšej 31000€. U EX je cena o niečo vyššia, začína na 28000€ a najdrahšia je na úrovni 34 000€. Niekoľko ďalších tisíc je možné priplatiť za kožené poťahy, 6-stupňovú automatickú prevodovku či panoramatické strešné okno.

Parametre

Prevodovka 5-stupňová manuálna/automatická, 6-stupňová manuálna/automatická
Priemerná spotreba 8 l/100km
Počet sedadiel verzia s 5 alebo 7
Rázvor 2700 mm
Dĺžka 4685 mm
Šírka 1885 mm
Výška 1710 mm

Video: