KIA Rio

KIA Rio začala vychádzať z výrobných pásov KIA Motors v auguste 2000. Je to menšie rodinné auto, dostupné v prevedeniach 5-dverového hatchbacku resp. 4-dverového sedanu. Výroba prebiehala v dvoch generáciach, druhá začala v roku 2005, od roku 2011 sa vyrába tretia generácia s označením Nové Rio. Pri výrobe a vývoji modelu spolupracovala Kia Motors so svojou sesterskou automobilkou Hyundai Motor Company.

KIA Rio

zdroj: topspeed.com

Rio je priamym pokračovaním modelov KIA Pride a KIA Avella a je druhým najmenším vozidlom, ktoré vyrába Kia.

Prvá generácia

Táto generácia je známa aj pod označením DC. Dostupná bola ako hatchback a sedan, patrila do kategórie najlacnejších áut s pekným dizajnom. Avšak problém bola konštukčná kvalita a zlé jazdné vlastnosti. Hatchback sa v USA predával pod označením Rio Cinco, v Kanade a Južnej Kórei bol zase známy ako Rio RX-V a v Čile mal meno Rio Look. V UK, kde sa nepredával sedan sa volal jednoducho len RIO.

Prvá generácia začala s jediným dostupným motorom – benzínovým 1.5L DOHC s výkonom 96 hp (72 kW), ktorý sa predával do roku 2002. Neskôr, v rokoch 2003 až 2005, prišla aj väčšia verzia 1.6L DOHC štvorvalec s výkonom 105 hp (78 kW). Všetky modely používali 5-stupňový manuál resp 4-stupňovú automatiku. V niektorých krajinách Európy, napr. v UK , sprístupnili aj alternatívnu verziu 1.3L SOHC 4-valec/8-valec benzín so silou 75 hp (56 KW). Zaujímavosťou je, že na domácom trhu v Južnej Kórei sa verzia 1.6L nevyrábala, kvôli vysokým daňovým penalizáciam za výrobu áut s objemom nad 1.5L, preto sa tu vyrábali len viaceré verzie 1.5L a 1.3L motorov.
V roku 2002 prešlo Rio pomerne veľkým redizajnom, ktorý zahŕňal zmeny v motore, náprave a brzdách, ale dostala aj nové exteriéry a interiéry. Po tejto úprave model získal v Južnej Kórei prezývku Rio SF. V Európe upravená verzia zaznamenala len menšie zmeny v exteriéri a motore (zvýšenie sily zo 75 hp na 80 hp ).

Druhá generácia

Táto generácia, ktorá nesie oznaačenie JB, bola predstavená v roku 2005, v Severnej Amerike v roku 2006, a ktorá bola založená na redizajnovanej verzii Hyundai Accent, s ktorým zdieľa aj nový motor, ktorého sila bola zvýšená na 110 hp pre 1.6L DOHC štvorvalec s názvom Alpha II. Niekoľko zmien nastalo aj v exteriéri, zvýšil sa jeho rozmer a tiež sa zvýšil úžitkový vnútorný priestor interiéru, pridaných bolo tiež niekoľko bezpečnostných prvkov a zlepšené hospodárenie s palivom. Hatchback dostal v USA a Kanade nové pomenovanie “Rio5”.

V roku 2006 prišla ponuka sedanu s označením Rio a Rio LX. Verzia Rio5 sa v USA ponúkala aj v úprave SX. Na niektorých európskych trhoch bola dostupná však len 5-dverová verzia hatchback. Opäť boli ponúkané tri motory: 1.6L DOHC so 110 hp (82 kW), 1.4L verzia s 96 hp (72 kW) a nakoniec 1.5 L Turbodiesel s výkonom 109 hp.

Postupne boli pridávané ďalšie úpravy pre modely Rio a Rio5 s označením LX a SX. Od roku 2009 je štandardnou výbavou týchto automobilov napríklad kompletný audio systém s CD, USB a Bluetooth. V tomto istom roku prešlo auto aj výrazným faceliftom, keď dostalo novú prednú masku “Tiger nose” a niekoľko ďalších dizajnérskych prvkov, použitých u nových modelov od Kie a niekoľko ďalších úprav, napríklad svetiel.

Parametre

Rázvor 2500 mm
Dĺžka hatchback: 3990 mm, sedan: 4240 mm
Šírka 1695 mm
Výška 1470 mm

Tretia generácia (v súčasnosti)

Poslednú generáciu predstavili v marci 2011 na Ženevskej Motor Show. Opäť je založená na Hyundai Accent, pričom má k dispozícii úplne nový 1.4L 16V motor s výkonom 97 hp (70 kW) a 1.6L 112 hp (82 kW)motor Hyundai Gamma. Ďalšia ponuka zahŕňa aj diesel 1.5 CRDi s výkonom 110 hp (81 kW).

Opäť prichádza v prevedení hatchback aj sedan.

Koncom roku 2011 predávali Nové Rio už od 9200€ v stupni výbavy LX. Za verziu EX zaplatíte okolo 14000€.

Parametre

Prevodovka 4-stupňová automatická, 5-stupňová manuálna
Rázvor 2570 mm
Dĺžka 4366 mm (sedan), 4046 mm (hatchback)
Šírka 1720 mm
Výška 1455 mm
Hmotnosť 1 100 kg
Max. rýchlosť 177 km/h
Spotreba paliva mesto-8.1 l/100 km, mimo mesto-5.2 l/100 km

Video: